Læseplan

1. Læsning ved Søndre Skole
Vores læsesyn tager, ligesom den kommunale læsepolitik, udgangspunkt i Ehris interaktive læsemodel, der arbejder med forskellige delkomponenter af læsning, og er derfor udgangspunkt for læsning i alle fag.

2. Målsætning

Med udgangspunkt i de nationale mål arbejder vi på:

 -         At mindst 80 % af vores elever skal være gode til at læse i de nationale test.

-          At andelen af de allerbedste læsere øges.

-          At andelen af elever med dårlige resultater mindskes.

3. Overordnet formål
Med handleplanen ønsker vi at:

- bevare og udvikle gode læsevaner, læselyst samt skriveglæde
- opnå sikker læsning med passende hastighed
- fortsat udvikling af læsning og skrivning i alle fag og genrer
- alle lærere er inddraget i læseundervisningen i deres respektive fag.

For at opnå dette, er der fokus på:

- Anvendelse af flydende læsning

- Læsemåder og -teknikker afpasset læseformål, genre og teksttyper

- Faglig læsning

- Bevidsthed om sammenhæng mellem læsehastighed og læseformål

- Målrettede, bevidste og funktionelle læseforståelsesstrategier

- Kommunikative skrivekompetencer

- Gode læsevaner og studieteknikker

- Motivation til fortsat læselyst

- Kildekritik ift. brug af internettet.