Læsevejledningen ved Søndre Skole
1. Læsning ved Søndre Skole
Vores læsesyn tager, ligesom den kommunale læsepolitik, udgangspunkt i Ehris interaktive læsemodel, der arbejder med forskellige delkomponenter af læsning,
og er derfor udgangspunkt for læsning i alle fag.
2. Målsætning
Med udgangspunkt i de nationale mål arbejder vi på:
- At mindst 80 % af vores elever skal være gode til at læse i de nationale test.
- At andelen af de allerbedste læsere øges.
-
At andelen af elever med dårlige resultater mindskes.
3. Overordnet formål
Med handleplanen ønsker vi at:
- bevare og udvikle gode læsevaner, læselyst samt skriveglæde
- opnå sikker læsning med passende hastighed
- fortsat udvikling af læsning og skrivning i alle fag og genrer
- alle lærere er inddraget i læseundervisningen i deres respektive fag.
For at opnå
dette, er der fokus på:
- Anvendelse af flydende læsning
- Læsemåder og -teknikker afpasset læseformål, genre og teksttyper
- Faglig læsning
- Bevidsthed om sammenhæng mellem læsehastighed og læseformål
- Målrettede, bevidste og funktionelle læseforståelsesstrategier
- Kommunikative skrivekompetencer
- Gode læsevaner og studieteknikker
- Motivation til fortsat læselyst
- Kildekritik ift. brug af internettet.